Regulamin pracy Komisji Etycznej PLTB propozycja opracowana przez członków Komisji Etycznej i zaakceptowana przez Kapitułę PLTB
(czerwiec 2024)
- Komisja Etyczna PLTB jest powołana do działań mających na celu zapewnienie zgodności postępowania terapeutów i superwizorów behawioralnych PLTB z zasadami Kodeksu Etycznego PLTB.
- Komisja Etyczna PLTB powoływana jest spośród superwizorów PLTB podczas spotkania superwizorów i szkoleniowców.
- Komisja Etyczna PLTB składa się z trzech osób.
- Komisja Etyczna PLTB powoływana jest raz na 3 lata.
- Do zadań Komisji Etycznej należą:
- monitorowanie aktualności zapisów Kodeksu Etycznego PLTB i RegulaminuPracy Komisji Etycznej PLTB (zadanie 1)
- przyjmowanie i odpowiadanie na pytania dotyczące interpretacji treści Kodeksu Etyki PLTB oraz innych wątpliwości etycznych związanych z pracą w obszarze terapii behawioralnej (zadanie 2)
- rozpatrywanie zgłoszeń wskazujących na potencjalne niezgodności postępowania terapeuty lub superwizora PLTB z zasadami Kodeksu EtykiPLTB (zadanie 3)
6.Zadania Komisji są realizowane w następujący sposób:
- Zadanie 1: Procedura monitorowania aktualności zapisów Kodeksu Etycznego PLTB i Regulaminu Pracy Komisji Etycznej PLTB:
- Komisja ustala czy jest konieczność aktualizacji Kodeksu etycznego nie rzadziej niż raz na 3 lata.
- Za zgodą Kapituły Komisja Etyczna powołuje zespół roboczy (minimum trzy osoby, w tym przynajmniej jedna osoba będąca członkiem Komisji Etycznej), który przygotowuje propozycję zmian w Kodeksie etycznym.
- Zmiany w Kodeksie etycznym są zatwierdzane przez Kapitułę i Komisję etyczną w połączonym składzie (zwykłą większością głosów).
- Komisja Etyczna opracowuje proces wdrażania zaktualizowanej wersji Kodeksu etycznego, np. kiedy zostanie opublikowany, od kiedy będzie obowiązywał, z jakimi ewentualnymi zmianami w innych dokumentach się wiąże.
- Po zaakceptowaniu opracowanego procesu wdrażania zaktualizowanej wersji Kodeksu etycznego przez Kapitułę PLTB, Kapituła zawiaduje realizacją tego procesu.
- Zadanie 2: Procedura przyjmowania i odpowiadania na pytania dotyczące interpretacji treści Kodeksu etycznego PLTB oraz innych wątpliwości etycznych związanych z pracą w obszarze terapii behawioralnej:
- Pytania są formułowane na piśmie i przekazywane Komisji Etycznej PLTB pocztą elektroniczną (komisja_etyczna@pltb.pl)
- Dowolny członek Komisji, po ewentualnej konsultacji z pozostałymi członkami, odpowiada na zapytanie w terminie do 30 dni od otrzymania zapytania.
- Odpowiedź jest przesyłana również do Kapituły PLTB.
- Jeśli treść zapytania nie jest wystarczająca do udzielenia odpowiedzi,Komisja może poprosić osobę, która przesłała zapytanie o dodatkowe informacje.
c. Zadanie 3: Procedura rozpatrywania zgłoszeń dotyczących potencjalnych niezgodności postępowania terapeuty lub superwizora PLTB z zasadami Kodeksu Etycznego PLTB:
- Zgłoszenia są formułowane na piśmie i przesyłane do biura PLTB pocztą (Biuro Polskiej Licencji Terapeuty Behawioralnego, Os. Wysokie 7, 31-819 Kraków) lub pocztą elektroniczną (platforma@pltb.pl).
- Biuro PLTB przekazuje zgłoszenie do Komisji etycznej drogą elektroniczną w ciągu 3 dni od otrzymania zgłoszenia. Komisja potwierdza otrzymanie zgłoszenia.
- Komisja nie rozpatruje skarg anonimowych.
- Zgłoszenie zawiera dokładny opis sytuacji dotyczącej potencjalnej niezgodności postępowania terapeuty lub superwizora PLTB z zasadami Kodeksu Etycznego PLTB wraz z podaniem miejsca oraz przybliżonej daty (miesiąc, rok) lub okresu czasu, kiedy opisana sytuacja wydarzyła się.
- W zgłoszeniu zawarty jest kontakt (nr telefonu i adres do korespondencji lub nr telefonu i adres poczty e-mail) do osoby zgłaszającej.
- Nie rozpatruje się zgłoszeń, które dotyczą sytuacji mających miejsce ponad 1 rok od zgłoszenia.
- Zgłoszenia są rozpatrywane przez Zespół Rozpatrujący Zgłoszenia (zwany dalej Zespołem). Do Zespołu wchodzą wszyscy członkowie Komisji, z zastrzeżeniem punktu 8.
- Członek Komisji podlega wyłączeniu z udziału w rozpatrywaniu zgłoszenia, jeżeli:
- sprawa dotyczy bezpośrednio jego lub członka jego rodziny
- został wspomniany w zgłoszeniu jako świadek zdarzenia
- aktualnie łączy go relacja służbowa lub relacja wykładowca - student, student - wykładowca z osobą, której dotyczy zgłoszenie
- złożył pisemny wniosek o wyłączenie go z udziału w sprawie.
- W przypadku konieczności wyłączenia jednego lub więcej członków Komisji z udziału w rozpatrywaniu zgłoszenia, Komisja powołuje do Zespołu brakujące osoby z członków Kapituły PLTB.
- Po ustaleniu składu Zespołu, w terminie 14 dni kalendarzowych od przyjęcia zgłoszenia, dowolny członek Zespołu dokonuje wstępnej oceny zgłoszenia pod względem spełniania przez nie wymogów formalnych.
- W przypadku stwierdzenia braków formalnych, Zespół prosi osobę zgłaszającą o uzupełnienie zgłoszenia. W przypadku nie otrzymania uzupełnionego zgłoszenia do 30 dni kalendarzowych od wysłania prośby o jego uzupełnienie, Zespół informuje osobę zgłaszającą o pozostawieniu sprawy bez rozpatrzenia.
- Po pozytywnej formalnej weryfikacji zgłoszenia Zespół ustala termin spotkania Zespołu (stacjonarnie lub online) nie później niż w terminie 30 dni kalendarzowych od pozytywnej weryfikacji.
- Na spotkaniu Zespół analizuje otrzymane materiały pod względem potencjalnej niezgodności postępowania terapeuty lub superwizora PLTB z zasadami Kodeksu Etycznego PLTB.
- Na podstawie dokonanej analizy materiałów Zespół może:
- uznać zgłoszenie za bezzasadne i zamknąć zgłoszenie informując o tym osobę zgłaszającą
- uznać informacje zawarte w zgłoszeniu za niewystarczające do podjęcia decyzji o zasadności zgłoszenia
- uznać zgłoszenie za potencjalnie zasadne, ale wymagające uzyskania dodatkowych informacji od osoby składającejzgłoszenie i/lub osoby, której zgłoszenie dotyczy
- W przypadku uznania informacji zawartych w zgłoszeniu za niewystarczające do podjęcia decyzji o zasadności zgłoszenia (pkt 12 b), Zespół zwraca się do osoby składającej zgłoszenie z prośbą o dodatkowe informacje przekazane drogą pisemną.
- W przypadku uznania zgłoszenia za potencjalnie zasadne, ale wymagające uzyskania dodatkowych informacji w celu jego rozpatrzenia (pkt 12 c), Zespół zwraca się do osoby składającej zgłoszenie i/lub osoby, której zgłoszenie dotyczy o dodatkowe informacje przekazane drogą pisemną lub ustną w trakcie spotkania osoby z Zespołem.
- Zespół działa w trybie spotkań zamkniętych. Jeżeli Zespół, osoba zgłaszająca lub osoba, której dotyczy zgłoszenie wyrażają chęć włączenia osoby trzeciej w proces rozpatrywania zgłoszenia, jest to możliwe pod warunkiem wyrażenia zgody przez wszystkie wymienione wyżej strony.
- Po przeanalizowaniu wszystkich informacji uzyskanych od osoby składającej zgłoszenie i/lub osoby, której zgłoszenie dotyczy i/lub od osób trzecich włączonych w proces rozpatrywania zgłoszenia, Zespół jednomyślnie wydaje decyzję o tym, czy zgłoszenie opisuje postępowanie niezgodne z zasadami Kodeksu Etycznego PLTB.
- Decyzję wraz z uzasadnieniem Komisja Etyki przekazuje Kapitule z prośbą o zatwierdzenie. Kapituła PLTB zatwierdza decyzję w ciągu 14 dni roboczych od otrzymania decyzji od Komisji. W przypadku braku zatwierdzenia decyzji Komisji przez Kapitułę, Kapituła informuje Komisję o tym fakcie wraz z argumentacją oraz propozycją alternatywnej decyzji. W przypadku braku porozumienia pomiędzy Komisją Etyczną a Kapitułą PLTB w sprawie decyzji dotyczącej zgłoszenia, organizowane jest spotkanie / spotkania członków obu organów w celu ustalenia wspólnej decyzji.
- Po zatwierdzeniu decyzji Komisji przez Kapitułę, Komisja przesyła decyzję osobie składającej zgłoszenie, osobie, której zgłoszenie dotyczy oraz Kapitule PLTB w terminie 14 dni roboczych od podjęcia decyzji. Komisja przekazuje ostateczną decyzję drogą pocztową lub pocztą elektroniczną.
- Osoba składająca zgłoszenie lub osoba, której zgłoszenie dotyczy może odwołać się od decyzji w terminie 30 dni roboczych od otrzymania decyzji jeśli decyzja wysłana była drogą pocztową lub od dnia wysłania decyzji jeśli była ona przekazana pocztą elektroniczną.
- W przypadku uznania zgłoszonego postępowania jako niezgodnego z zasadami Kodeksu Etycznego PLTB, Komisja nakłada na osobę, której dotyczyło zgłoszenie działania korygujące, na które mogą składać się:
- Udział w szkoleniu dotyczącym etyki (np. “Etyka w SAZ” lub inne szkolenie dla analityków zachowania o tematyce związanej z etyką)
- Zapoznanie się z treścią Kodeksu PLTB i weryfikacja zdobytej wiedzy poprzez zaliczenie testu (pytania zamknięte i otwarte)
- Zapoznanie się ze wskazaną przez Komisję literaturą i przedstawienie pracy pisemnej dotyczącej obszarupostępowania etycznego, którego dotyczyło zgłoszenie
- Odbycie konsultacji doskonalącej z przedstawicielami Komisji lub innymi wytypowanymi przez Komisję osobami
- Podjęcie działań korygujących zgłoszoną nieprawidłowość
- Poddanie się ewaluacji praktycznych umiejętności terapeutycznych nie później niż 3 miesiące od wydania decyzji i dostarczenie wyniku ewaluacji do Komisji
- W przypadku odmowy współpracy lub braku współpracy w zakresie działań korygujących przez osobę, której postępowanie zostało uznane za niezgodne z zasadami Kodeksu Etycznego PLTB, Komisja składa wniosek do Kapituły PLTB o skreślenie osoby, której dotyczyło zgłoszenie z listy terapeutów lub superwizorów PLTB.
7. Spotkania Komisji podlegają protokołowaniu.
8. Protokoły ze spotkań przekazywane są do Biura PLTB, które je archiwizuje, w terminie 14 dni od daty spotkania.
—-------------------------------------
Propozycja zapisu w Regulaminie PLTB w punkcie dotyczącym Komisji Etycznej: (do wpisania w momencie wprowadzenia zmian w Regulaminie PLTB)
Komisja Etyki PLTB działa według zasad opisanych w Regulaminie Komisji Etycznej PLTB.