Regulamin pracy Komisji Etycznej PLTB  propozycja opracowana przez członków Komisji Etycznej  i zaakceptowana przez Kapitułę PLTB

(czerwiec 2024)

  1. Komisja Etyczna PLTB jest powołana do działań mających na celu zapewnienie zgodności postępowania terapeutów i superwizorów behawioralnych PLTB z zasadami Kodeksu Etycznego PLTB.
  2. Komisja Etyczna PLTB powoływana jest spośród superwizorów PLTB podczas spotkania superwizorów i szkoleniowców.
  3. Komisja Etyczna PLTB składa się z trzech osób.
  4. Komisja Etyczna PLTB powoływana jest raz na 3 lata.
  5. Do zadań Komisji Etycznej należą:
    1. monitorowanie aktualności zapisów Kodeksu Etycznego PLTB i RegulaminuPracy Komisji Etycznej PLTB (zadanie 1)
    2. przyjmowanie i odpowiadanie na pytania dotyczące interpretacji treści Kodeksu Etyki PLTB oraz innych wątpliwości etycznych związanych z pracą w obszarze terapii behawioralnej (zadanie 2)
    3. rozpatrywanie zgłoszeń wskazujących na potencjalne niezgodności postępowania terapeuty lub superwizora PLTB z zasadami Kodeksu EtykiPLTB (zadanie 3)

       6.Zadania Komisji są realizowane w następujący sposób:

  1. Zadanie 1: Procedura monitorowania aktualności zapisów Kodeksu Etycznego PLTB i Regulaminu Pracy Komisji Etycznej PLTB:
    1. Komisja ustala czy jest konieczność aktualizacji Kodeksu etycznego nie rzadziej niż raz na 3 lata.
    2. Za zgodą Kapituły Komisja Etyczna powołuje zespół roboczy (minimum trzy osoby, w tym przynajmniej jedna osoba będąca członkiem Komisji Etycznej), który przygotowuje propozycję zmian w Kodeksie etycznym.  
    3. Zmiany w Kodeksie etycznym są zatwierdzane przez Kapitułę i Komisję etyczną w połączonym składzie (zwykłą większością głosów). 
    4. Komisja Etyczna opracowuje proces wdrażania zaktualizowanej wersji Kodeksu etycznego, np. kiedy zostanie opublikowany, od kiedy będzie obowiązywał, z jakimi ewentualnymi zmianami w innych dokumentach się wiąże. 
    5. Po zaakceptowaniu opracowanego procesu wdrażania zaktualizowanej wersji Kodeksu etycznego przez Kapitułę PLTB, Kapituła zawiaduje realizacją tego procesu.
  2. Zadanie 2: Procedura przyjmowania i odpowiadania na pytania dotyczące interpretacji treści Kodeksu etycznego PLTB oraz innych wątpliwości etycznych związanych z pracą w obszarze terapii behawioralnej:
    1. Pytania są formułowane na piśmie i przekazywane Komisji Etycznej PLTB pocztą elektroniczną (komisja_etyczna@pltb.pl)
    2. Dowolny członek Komisji, po ewentualnej konsultacji z pozostałymi członkami, odpowiada na zapytanie w terminie do 30 dni od otrzymania zapytania. 
    3. Odpowiedź jest przesyłana również do Kapituły PLTB.
    4. Jeśli treść zapytania nie jest wystarczająca do udzielenia odpowiedzi,Komisja może poprosić osobę, która przesłała zapytanie o dodatkowe informacje.

c. Zadanie 3: Procedura rozpatrywania zgłoszeń dotyczących potencjalnych niezgodności postępowania terapeuty lub superwizora PLTB z zasadami Kodeksu Etycznego PLTB:

  1. Zgłoszenia są formułowane na piśmie i przesyłane do biura PLTB pocztą (Biuro Polskiej Licencji Terapeuty Behawioralnego, Os. Wysokie 7, 31-819 Kraków) lub pocztą elektroniczną (platforma@pltb.pl). 
  2. Biuro PLTB przekazuje zgłoszenie do Komisji etycznej drogą elektroniczną w ciągu 3 dni od otrzymania zgłoszenia. Komisja potwierdza otrzymanie zgłoszenia.
  3. Komisja nie rozpatruje skarg anonimowych.
  4. Zgłoszenie zawiera dokładny opis sytuacji dotyczącej potencjalnej niezgodności postępowania terapeuty lub superwizora PLTB z zasadami Kodeksu Etycznego PLTB wraz z podaniem miejsca oraz przybliżonej daty (miesiąc, rok) lub okresu czasu, kiedy opisana sytuacja wydarzyła się. 
  5. W zgłoszeniu zawarty jest kontakt (nr telefonu i adres do korespondencji lub nr telefonu i adres poczty e-mail) do osoby zgłaszającej. 
  6. Nie rozpatruje się zgłoszeń, które dotyczą sytuacji mających miejsce ponad 1 rok od zgłoszenia. 
  7. Zgłoszenia są rozpatrywane przez Zespół Rozpatrujący Zgłoszenia (zwany dalej Zespołem). Do Zespołu wchodzą wszyscy członkowie Komisji, z zastrzeżeniem punktu 8. 
  8. Członek Komisji podlega wyłączeniu z udziału w rozpatrywaniu zgłoszenia, jeżeli:
    1. sprawa dotyczy bezpośrednio jego lub członka jego rodziny
    2. został wspomniany w zgłoszeniu jako świadek zdarzenia
    3. aktualnie łączy go relacja służbowa lub relacja wykładowca - student, student - wykładowca z osobą, której dotyczy zgłoszenie
    4. złożył pisemny wniosek o wyłączenie go z udziału w sprawie.
  9. W przypadku konieczności wyłączenia jednego lub więcej członków Komisji z udziału w rozpatrywaniu zgłoszenia, Komisja powołuje do Zespołu brakujące osoby z członków Kapituły PLTB. 
  10. Po ustaleniu składu Zespołu, w terminie 14 dni kalendarzowych od przyjęcia zgłoszenia, dowolny członek Zespołu dokonuje wstępnej oceny zgłoszenia pod względem spełniania przez nie wymogów formalnych. 
    1. W przypadku stwierdzenia braków formalnych, Zespół prosi osobę zgłaszającą o uzupełnienie zgłoszenia. W przypadku nie otrzymania uzupełnionego zgłoszenia do 30 dni kalendarzowych od wysłania prośby o jego uzupełnienie, Zespół informuje osobę zgłaszającą o pozostawieniu sprawy bez rozpatrzenia. 
    2. Po pozytywnej formalnej weryfikacji zgłoszenia Zespół ustala termin spotkania Zespołu (stacjonarnie lub online) nie później niż w terminie 30 dni kalendarzowych od pozytywnej weryfikacji. 
  11. Na spotkaniu Zespół analizuje otrzymane materiały pod względem potencjalnej niezgodności postępowania terapeuty lub superwizora PLTB z zasadami Kodeksu Etycznego PLTB. 
  12. Na podstawie dokonanej analizy materiałów Zespół może:
    1. uznać zgłoszenie za bezzasadne i zamknąć zgłoszenie informując o tym osobę zgłaszającą
    2. uznać informacje zawarte w zgłoszeniu za niewystarczające do podjęcia decyzji o zasadności zgłoszenia
    3. uznać zgłoszenie za potencjalnie zasadne, ale wymagające uzyskania dodatkowych informacji od osoby składającejzgłoszenie i/lub osoby, której zgłoszenie dotyczy
  13. W przypadku uznania informacji zawartych w zgłoszeniu za niewystarczające do podjęcia decyzji o zasadności zgłoszenia (pkt 12 b), Zespół zwraca się do osoby składającej zgłoszenie z prośbą o dodatkowe informacje przekazane drogą pisemną.  
  14. W przypadku uznania zgłoszenia za potencjalnie zasadne, ale wymagające uzyskania dodatkowych informacji w celu jego rozpatrzenia (pkt 12 c), Zespół zwraca się do osoby składającej zgłoszenie i/lub osoby, której zgłoszenie dotyczy o dodatkowe informacje przekazane drogą pisemną lub ustną w trakcie spotkania osoby z Zespołem.
  15. Zespół działa w trybie spotkań zamkniętych. Jeżeli Zespół, osoba zgłaszająca lub osoba, której dotyczy zgłoszenie wyrażają chęć włączenia osoby trzeciej w proces rozpatrywania zgłoszenia, jest to możliwe pod warunkiem wyrażenia zgody przez wszystkie wymienione wyżej strony. 
  16. Po przeanalizowaniu wszystkich informacji uzyskanych od osoby składającej zgłoszenie i/lub osoby, której zgłoszenie dotyczy i/lub od osób trzecich włączonych w proces rozpatrywania zgłoszenia, Zespół jednomyślnie wydaje decyzję o tym, czy zgłoszenie opisuje postępowanie niezgodne z zasadami Kodeksu Etycznego PLTB. 
  17. Decyzję wraz z uzasadnieniem Komisja Etyki przekazuje Kapitule z prośbą o zatwierdzenie. Kapituła PLTB zatwierdza decyzję w ciągu 14 dni roboczych od otrzymania decyzji od Komisji. W przypadku braku zatwierdzenia decyzji Komisji przez Kapitułę, Kapituła informuje Komisję o tym fakcie wraz z argumentacją oraz propozycją alternatywnej decyzji. W przypadku braku porozumienia pomiędzy Komisją Etyczną a Kapitułą PLTB w sprawie decyzji dotyczącej zgłoszenia, organizowane jest spotkanie / spotkania członków obu organów w celu ustalenia wspólnej decyzji. 
  18. Po zatwierdzeniu decyzji Komisji przez Kapitułę, Komisja przesyła decyzję osobie składającej zgłoszenie, osobie, której zgłoszenie dotyczy oraz Kapitule PLTB w terminie 14 dni roboczych od podjęcia decyzji. Komisja przekazuje ostateczną decyzję drogą pocztową lub pocztą elektroniczną. 
  19. Osoba składająca zgłoszenie lub osoba, której zgłoszenie dotyczy może odwołać się od decyzji w terminie 30 dni roboczych od otrzymania decyzji jeśli decyzja wysłana była drogą pocztową lub od dnia wysłania decyzji jeśli była ona przekazana pocztą elektroniczną.
  20. W przypadku uznania zgłoszonego postępowania jako niezgodnego z zasadami Kodeksu Etycznego PLTB, Komisja nakłada na osobę, której dotyczyło zgłoszenie działania korygujące, na które mogą składać się: 
    1. Udział w szkoleniu dotyczącym etyki (np. “Etyka w SAZ” lub inne szkolenie dla analityków zachowania o tematyce związanej z etyką)
    2. Zapoznanie się z treścią Kodeksu PLTB i weryfikacja zdobytej wiedzy poprzez zaliczenie testu (pytania zamknięte i otwarte)
    3. Zapoznanie się ze wskazaną przez Komisję literaturą i przedstawienie pracy pisemnej dotyczącej obszarupostępowania etycznego, którego dotyczyło zgłoszenie
    4. Odbycie konsultacji doskonalącej z przedstawicielami Komisji lub innymi wytypowanymi przez Komisję osobami
    5. Podjęcie działań korygujących zgłoszoną nieprawidłowość
    6. Poddanie się ewaluacji praktycznych umiejętności terapeutycznych nie później niż 3 miesiące od wydania decyzji i dostarczenie wyniku ewaluacji do Komisji
  21. W przypadku odmowy współpracy lub braku współpracy w zakresie działań korygujących przez osobę, której postępowanie zostało uznane za niezgodne z zasadami Kodeksu Etycznego PLTB, Komisja składa wniosek do Kapituły PLTB o skreślenie osoby, której dotyczyło zgłoszenie z listy terapeutów lub superwizorów PLTB.    

 

7. Spotkania Komisji podlegają protokołowaniu.

8. Protokoły ze spotkań przekazywane są do Biura PLTB, które je archiwizuje, w terminie 14 dni od daty spotkania.

 

—-------------------------------------

 

Propozycja zapisu w Regulaminie PLTB w punkcie dotyczącym Komisji Etycznej: (do wpisania w momencie wprowadzenia zmian w Regulaminie PLTB)

 

Komisja Etyki PLTB działa według zasad opisanych w Regulaminie Komisji Etycznej PLTB.